מהי החשיבות של תאורה נכונה כשמעצבים בית?

סביבת המגורים היא הבבואה של דייריה וכל דייר בוחר לתכנן ולעצב את הבית לפי צרכיו ורצונותיו. קיימים אינספור סגנונות עיצוביים לבחור מתוכם ולתרגם את החזון כך שיהפוך למציאות מעוצבת להפליא. תכנון תאורה הוא חלק בלתי נפרד מכל פרויקט של עיצוב חלל והאור מוסיף נופך ייחודי ויוצר את האטמוספירה המבוקשת. לאור יש גם תפקיד חיוני בפעילות ובתפקוד בבית במיוחד בפינת העבודה והמטבח. על מה יש לשים דגש בתכנון, אדריכלות ועיצוב פנים של הבית בכל הנושא של תאורה? לפניכם מספר שיקולים חשובים.

מה בין תאורה היקפית לתאורה משימתית?


יש הבדל גדול בין תאורה היקפית אשר נועדה להאיר את המרחב ובין תאורה משימתית אשר ממוקדת מטרה. בתאורה היקפית נבחר גופי תאורה שיאירו אור נעים שיתפזר בצורה אחידה ככל שניתן במרחב ואילו תאורה משימתית נמקם במוקדים אסטרטגיים למיקוד התאורה במקום ספציפי. כך למשל, נתלה גופי תאורה מרכזיים במטבח אך נוסיף גופי תאורה שימקדו את אלומת האור ספציפית במשטח העבודה או על השיש, היכן שאנו זקוקים ליותר אור כדי לבצע את המשימות שלנו. 

סגנון הרמוני שמשתלב עם הקו העיצוב


עולם עיצוב גופי התאורה כיום מציג קולקציות מסנוורות של גופים דקורטיביים המתאימים לכל צורך ומתחברים לכל קונספט סגנוני. אם לדוגמא בחרנו בעיצוב כפרי בהשראה אירופאית באווירה חמה יתכן שנעדיף גופי תאורה שיוסיפו את החמימות המבוקשת לחלל ויראו כחלק אינטגרלי מהרקע ואם הקו הנבחר הוא מודרני הייטקי מהוקצע יתכן שנבחר גופי תאורה מתכתיים במראה עכשווי.
סט השיקולים שלנו יכלול התייחסות לפלטת הגוונים של החלל (למשל, גופים בגוון בהיר על רקע של מטבח בהיר או להפך גופים בגוון שחור דרמטי שיבלטו על הרקע של המטבח הלבן), סוג החומרים (מתכת, עץ, חומרים ממוחזרים, פליז וכדומה) וקווים גיאומטריים וסגנון (מינימליסטי, קלאסי וכולי). 

התאמה לתנאי המרחב


יש אומנם גופי תאורה סמויים הנחבאים במקומות בהם הם בלתי ניתנים להבחנה כמו למשל בהשגת תאורה דקורטיבית כאשר רוצים להדגיש יצירת אמנות או פסל ומסתירים את הגוף בתוך נישת גבס או במקום שהוא לא ייראה, אבל יש גופי תאורה שהם אלמנט עיצובי בולט בחלל ובבחירה שלהם ניקח בחשבון את תנאי החלל כמו למשל, גוף תאורה תלוי ודומיננטי יתאים יותר לחלל רחב ידיים ואוורירי בעוד גוף תאורה מינימליסטי יתאים לחלל צר או צפוף בו הוא כמעט לא תופס מקום, כנ"ל לגבי גובה התקרה – אם מדובר בתקרות גבוהות אפשר בהחלט לשמור על חופש יצירתי בגופים תלויים ארוכים אך בתקרות נמוכות יחסית ההעדפה תהיה בגופים צמודי תקרה.
לרוב ההמלצה תהיה גם ליצור מעין איזון בין הגופים הנבחרים כדי לא להעמיס ולהכביד. למשל, נברשת דומיננטית ומרשימה בכניסה לבית ובאזורים מרכזיים כמו הסלון או המטבח לצד גופי תאורה מינימליסטיים שמחזקים את גוף התאורה המרכזי.
בעת תכנון החלל מתייחסים גם להשפעות של אור טבעי מבחוץ, כיווני אוויר והשילוב בין הגופים בבית כאשר למשל, ממקמים מנורות בסלון ובמטבח והשניים קרובים זה לזה יש לבחון את האינטראקציה בין הגופים כאשר הם דולקים. במקרים אלה רצוי להתייחס למגוון תרחישי תאורה על מנת למצוא את עוצמת התאורה הנכונה. כדאי לקחת בחשבון גם אלמנטים של חיסכון באנרגיה ולבחור נורות LED שנחשבות לחסכוניות וידידותיות מאוד. 

זכרו שתאורה היא אחת הכוכבות של הבית וחשוב שהיא תהיה גם אסתטית למראה וגם פונקציונאלית במיוחד באזורים שדורשים אור עוצמתי. בחרו תאורה ממקום מקצועי – גופים עמידים ואיכותיים שילוו אתכם למשך שנים רבות. 

Call Now Button